Praėjusio amžiaus pabaigoje sukurtas ir visuoti-nio pripažinimo dar neturįs benzininis automobilis savo teisę gyvuoti galėjo įrodyti tik greičio varžy-bose. Nepraėjus nė dešimtmečiui nuo lo atsiradimor kelyje Paryžius—Ruanas jau vyksta pirmosios lenk¬tynės, kuriose dalyvavo benzininių ir garo automo¬bilių gerbėjai. Panašių lenktynių XIX amžiaus gale gana daug surengta įvairiose šalyse, taip pat ir Ru¬sijoje. Visur būta linksmų ir liūdnesniū nuotykiųr įvairiausių netikėtumų, tačiau bene svarbiausias tų lenktynių rezultatas tas, kad benzino variklis visiš¬kai nurungė savo garo „kolegą”. Nuo tada važinė¬jame automobiliais su vidaus degimo varikliais, nors šiaip XIX amžiuje jais pasiekiami rezultatai buvo gana kuklūs: laimėti lenktynes galėjai važiuodamas 30 km per valandą greičiu…
XX-asis amžius tapo tikruoju automobilių ištver¬mės, greičio ir lenktynių amžiumi. Labai greit įvei¬kiama 100 km per val. greičio riba, ir juo toliau, juo ta automobiliais pasiekiama riba didesnė… Ilgė¬ja per lenktynes nuvažiuojami nuotoliai, pačios lenktynės darosi sunkesnės ir sudėtingesnės — pradedami rengti automobilių maratonai aplink pasaulį.
į visas pirmąsias automobilių lenktynes dabar reikėtų žiūrėti ne tik kaip į automobilių populiarinimo priemonę, bet ir kaip naujos sporto rūšies.
techninio sporto — užuomazgas, kurių, beje, būta ir buržuazinėje Lietuvoje…
Beveik žaibiškai išpopuliarėjęs automobilių sportas, turįs kilnų tikslą tarnauti automobilizmo pažan¬gai, kai kur pasiekia ir priešingą efektą: sportinių automobilių lenktynės tampa ne pasigėrėjimą, bet šiurpą keliančiu renginiu…
1. Kada įvyko pirmosios pasaulyje automobilių lenktynės?
2. Kaip prie automobilio populiarinimo yra prisidėję rusų lenktynininkai?
3. Kas suorganizavo pirmąsias greičio varžybas Lietuvoje?
4. Kokias automobilių galimybes įrodė pirmasis maratonas?
5. Kam tarnauja supergreitų automobilių „Grand Prix” lenktynėsę
NAFTA IR KAUČIUKAS
Šiandien pasaulyje yra per 400 milijonų automobilių. Kiekvienais metais jų padaugėja beveik 20 milijonų. Manoma, kad 2000 metais automobilių skaičius pasieks 700 milijonų, o 2050-aisiais milijardą.
Masinė automobilitį gamyba iškelia gausybę įvai¬riausių problemų. Jomis užsiima daug mokslininkų, pavyzdžiui, benzino išradėjas M. Faradėjus.
Stengiantis kuo geriau pritaikyti automobilį labai įvairiems ir besikeičiantiems žmogaus poreikiams, remiamasi naujausiais technikos laimėjimais, todėl dabar ne tokia jau didelė retenybė automobilis su reaktyviniu lėktuvo varikliu ar mašina, galinti va-žiuoti be kelio — per arimus, pusnynus, smėlio dy-kumas…
Tačiau kad ir kokia didelė būtų mašinų įvairovė, pagrindinis automobilio veikimo principas lieka tas pats: „lengvas žmonių ir prekių judėjimas” pasiekia¬mas amžinojo žmonijos išradimo — rato — dėka.
1. Kodėl autobusas atlaikė lengvojo automobilio konkurenciją, kuris buvo pritaikytas krovinių pervežimui?
2. Kur yra „džipų” tėvynė ir kam jie reikalingi?
3. Ar gali automobilis plaukti vandeniu?
4. Kaip mados keičia automobilius?
5. Kokie automobiliai įkūnija naujausius techni¬kos laimėjimus?